Един ден във Варна ще има небостъргачи
Архитект Д.Стефанов
НД – четвъртък, 19 април 2007г.
– Много се строи, престижно ли е днес да си архитект?
– Не мисля, че е престижно. Даже в известна степен ми е обидно. Защото архитектът, особено в преходния период, беше поставен на колене отвсякъде. В общи линии никой не го брои за нищо. Ние винаги сме били водеща специалност в проектантския процес. Архитектурата се смята за едно от изкуствата, което има изключителна стойност в развитието на материалната култура с голяма продължителност и влияние върху обществото. През преходния период се разместиха пластовете. Промени се ценностната система. Отгоре излезе мътилката и голяма част от архитектите, които държат на професията, в един момент станаха аутсайдери. Известни имена, дали много на града, се оказаха просто непригодни за новия начин на живот и излишни. От нашето поколение мнозина направихме опит да се адаптираме, да се научим да продаваме труда си.
– Затова ли влязохте в строителния бизнес?
– Омръзна ми да правя проекти, които не се реализират или се строят с такива изменения, че стават неузнаваеми. Майсторът казал, че покривите са само на две води (дву-скатен) и клиентът идва готов да ми се кара, защото не съм знаел как се прави. Да дойде сега да ми каже, когото аз му плащам за работата. Това е причината да се заема със строителство. Искам да контролирам процеса, за да се получи добър резултат.
– А добра ли е комбинацията архитект – строител?
– Това е изключително тежка комбинация. Непрекъснато съм пред дилема. Е, ако трябва да избирам, естествено ще предпочета архитектурата, тя ми е в кръвта. Но когато в крайна сметка имам много клиенти за строителство, питам се струва ли си да ги разочаровам. Но дилемата все още съществува.
– Казват, че архитектите сте шивачите на дрехата, с която е облечен градът. Варненската удобно ли е скроена?
– Архитектът не е единственият отговорен в този процес. Цялото ни общество боледува. Вярно е, че в случая той е важна фигура, но не е редно да носи цялата отговорност. Да, в развитите общества е престижно да си архитект, но у нас е просто обидно. Защото почти няма архитект, който да каже: направих сградата точно както я исках.
– Все пак каква е оценката Ви за дрехата на Варна?
– Това е дрехата, която не ни харесва. Нямаме пари за нова от Kореком, а и него вече го няма, пък и сами да си ушием, не можем, защото машините ни са стари, шивачите ни не струват. Не можем да надскочим собственото си развитие. Вярно, можем само да го ускорим, но нищо повече.
– Отива ли на Варна да има небостъргачи?
– Един ден ще бъдем принудени. Когато цената на земята стане достатъчно висока. Не мисля, че това е пагубно или страшно. Сами за себе си високите сгради не носят беди. Страшното е, когато липсва еквивалент, невъзможност това развитие да се обслужи от държавата и общината. Страшно става, когото държавата престане да управлява и регулира процесите на урбанизация. Тогава се стига до катаклизми и в крайна сметка до унищожаване на територии.
– Има ли днес радетели за опазване на архитектурното минало на града ни?
– Надявам се, че има радетели не само за архитектурните среди. На този вид наследство трябва да се гледа по-философски. Архитектурата носи белезите както на материалната, така и на духовната култура на обществото. Унищожаването на нейните елементи по икономически и още по-зле по политически причини лишава града от неговата история, прекъсва веригата от културни натрупвания. Белег за развитие на едно общество е отношението му към историята и културата. Има сгради и ансамбли включително и от по-нови времена, които трябва да се пазят. Това възпитава хората в любов и толерантност. За съжаление покрай многото други проблеми на града този някак остава на по-заден план.
– Какво мечтаете да построите още във Варна?
– Навремето мечтаех да направя църква, сега просто искам да се справям с предизвикателствата пред мен. Идва младо и силно поколение. Щастливи сме, защото децата, които заминаха, започват да се връщат. И това са хората, които идват с друго възпитание, култура и трябва да им помогнем, за да продължат и развият това,което е създадено.
– Вашият син следва архитектура в Париж, има ли сблъсък на поколенията?
– При нас специално не виждам конфликт на поколенията. От малък синът ни е бил непрекъснато с нас. Все още усещам уважението. Но това е нещо, за което човек воюва, докато е жив. В професионален план той носи много нови идеи. Мисля, че основната ценност, която получи там, е умението да анализира. Това за мен е изключителна черта. Това е основното, на което ги учат, и се надявам да бъде полезен като архитект.
– Казахте, че архитектът е творец, но зависи от парите на инвеститора, идват ли по–щастливи времена?
– Да. Обществото боледува и всеки сам гледа да си помага колкото може. Архитектурната гилдия се опитваме да направим нещо успешно. Пазарът също започна да цени добрите проектанти. Този процес обаче трябва да бъде съпроводен и от едно обществено разбиране за важността на професията. Аз съм оптимист.