Варна първа по развитие сред евроградовете
Архитект Д.Стефанов
„Позвънете” – 25 октомври 2004г.
– Арх. Стефанов, как ще коментирате архитектурната среда на Варна от последните години с оглед гъстота, естетика, панели?
– Варна е един от най-красивите български градове, с богата история и много паметници на архитектурата. Всичко това имаше сериозно развитие през годините на комунизма в посока уедряване на града и разширяването му в западна посока.
Варна е град, претърпял бурното развитие на страната през последните 14 години заради привлекателността на местоположението си и заради климата си, както и заради перспективите, които виждат потенциалните инвеститори в него.
По тази причина Варна беше класирана на първо място в международна класация за развитието през последните години на отделните градове в Европа. Тя беше класирана като град с най-висок темп на развитие и с изключително висок инвеститорски интерес.
Варна се развива изключително бурно и този процес не може да не бъде съпътстван от грешки, които се наслагват през това развитие. Грешки, които са до известна степен обясними, тъй като за много къс период от време се пренастрои системата, критериите, мисленето и организацията на обществото, поради което всички архитекти научиха много.
Нещата вече влизат в релси. Засилва се контролът, като се създават правила, които все повече се спазват.
Аз съм оптимист за това, че влизайки в Европа, бъдещето ни е свързано с успешно развитие на града. Разбира се, тук не можем да не отчетем, че архитектурата създава трайни следи и грешките й също имат дълготраен характер. Така че през времето, в което сме се учили, са създадени творби и строителни продукти, много от които замърсяват средата и с които не можем да се гордеем. Те са предмет на постоянно обсъждане и порицание в средите на архитектите. Този критичен глас обаче все повече се чува и сред самата общественост.
– Кои са грешките, които визирате?
– О, има много такива. Става въпрос главно за жилищни сгради. Една от причините за лошите резултати е и непрекъснатата смяна на законовите изисквания към строителството и проектирането. Когато правната рамка е различна, сме свидетели на различни резултати. Но отново казвам, че нещата се наместват до голяма степен благодарение на това, че приемаме вече една готова работеща рамка – това са европейското законодателство и правила.
Моите надежди са свързани основно с този етап на влизането ни в Европейския съюз, което приемам главно като вкарване на държавата ни в ред.
Това ще доведе и до подобряване на комуникациите и до създаване на една абсолютно безкомпромисна, но конкурентна среда, която да стимулира развитието.
– Не би ли трябвало Варна, като европейски град и център на туризъм и култура, да следва определен архитектурен стил от естетическа гледна точка? Свидетели сме на невероятни сградни абсурди, които по никакъв начин не коренспондират със старите сгради – архитектурни и исторически паметници?
– Стилът е сложно понятие. Кой да каже какъв да бъде той?
Стилът се определя от тези, които са водещи днес. Стилът е и адекватен на интелектуалното развитие на водещите.
Тоест водещите ни архитекти са това ниво, на което са и сградите ни. Не бих казал, че очаквам нещо друго. Ако Варна беше градена от французи, то щеше да изглежда по друг начин. Ние сме тези, които са го направили такъв, какъвто е.
Стилът за мен е култура – култура да оцениш и да уважаваш този, който е градил преди теб, да оцениш този, който ти възлага градежа, да оцениш средата, в която си и да направиш един продукт, който да се вписва в тази среда.
Моят упрек е, че ние не осъзнаваме и че не сме толерантни към това, което е създадено преди нас и съответно трябва да се адаптираме и да продължаваме да градим ценните неща, които са ни останали от предшествениците. В този смисъл съхраняването на архитектурната памет на града е изключително важно, защото това, което ни е останало от нея е най-доброто и то би трябвало да продължи да се преразказва и претворява.
– Свидетели сме, че във Варна се появиха и сгради, които са по-характерни за новите градове в Европа.
– Аз съм противник на прякото копиране на западни образци.
Ние имаме достатъчно добри балкански образци, които са адекватни на българския климат и история. Намирането на адекватния архитектурен образ, всъщност е може би най-големият проблем на колегията ни за търсенето на собствената ни идентичност.