Нови строежи по „Княз Борис I“, но само при решено паркиране
Архитект Д.Стефанов
НД – сряда, 21 юли 2004г.
– Арх. Стефанов, отношението към съхраняването на архитектурното наследство на Варна не е еднозначно – има много хубави примери и в същото време немалко случаи на груба арогантност, включително отписване на сгради от списъка на защитените обекти, за да бъдат съборени. Защо става така?
Градът е като възрастен човек
– Ще тръгна оттам, че градът като организъм е сложна система от взаимовръзки и интереси, в които се противопоставят и съжителстват едновременно общественият и личният интерес. Не може да се абсолютизира нито единият, нито другият. Живяхме в общество, където общественият интерес беше фаворизиран, а частният напълно пренебрегнат. Сега, отблъсквайки се от едната крайност, отиваме в другата, като се опитваме да издигнем в култ частния интерес, отказвайки да признаем необходимостта от регулатори и норми, гарантиращи общия баланс и хармония. След критериите, по които оценяваме един град – удобството да се живее в него, изобилието от работни места, които предлага – има един критерий от изключителна важност – това е физиономията на града, обединяваща материалната среда и духовните ценности. Един град е толкова по-интересен, колкото повече исторически наслагвания има. Разхождайки се из града, можеш да прочетеш неговата история. Да откриеш в нея плюсовете и минусите в развитието му, толерантността, конфронтациите, съжителствата между различните етноси. Дали обществото е било демократично или пирамидално, дали е била силна религията… Всичко това се чете по архитектурата. В крайна сметка, колкото са повече историческите пластове и са различни тези наслагванията, които съжителстват помежду си, и то в толерантно отношение едно към друго, толкова този град е по-интересен за своите граждани и гости. Той (градът) е като възрастен човек. С него винаги е интересно да се води разговор, защото той е философ, открил е много от природните закони за себе си, помъдрял е. В богатия на история град човек се чувства по-зрял и по-отговорен. Изхождайки от тази максима, би трябвало да се обърнем към онова, което имаме като останал сграден фонд, и да преценим дали да го съхраняваме, като го консервираме за бъдещите поколения. Дали да го адаптираме към днешните изисквания, като запазим частичка от духа му или да го сринем в името на поредния билдинг.
Улици, които „пеят в един хор„
– Кой от подходите е за предпочитане?
– Светът е шарен. Има ценители както на автентичните паметници, така и на смелите адаптации. И други, които мислят, че светът започва и завършва с тях. Възхищавам се от градове, в които цели улици „пеят в един хор“. Аз уважавам всички подходи, стига да са реализирани интелигентно, с ум и душа. Възхищавам се от Прага, един град, който съхрани атмосферата си, независимо от обществения строй. И днес модерните сгради в центъра му носят същия романтичен дух. Тук искам да се прехвърля към сградата на бившата Военноморска болница във Варна. Чуха се приказки, че тя може да бъде премахната и на нейно място да се изгради модерна сграда. За мен е по-близка мисълта тя да бъде съхранена частично, като се адаптира към новите функции.
– Това, което говорите, е теория, как може тя да се приложи в нашия град? Ето напоследък много се дискутира за бъдещето на бул. „Княз Борис I“ в отсечката между Икономическия университет и хотел „Черно море„.
– Решението на проблема със застрояването на тази отсечка носи в себе си появата на два нови проблема. Първият е този, за който вече говорихме. Това е силует, който сме свикнали да възприемаме и има отделни образци, които са много добри. Има и такива, които не са архитектурни паметници и могат спокойно да бъдат премахнати. Новата застройка трябва да уважи, да се поклони пред този мащаб и силует, да го развие в духа на улицата и съответно да го обогати. Това е чисто архитектурен проблем, който е решим с предявявянето на по- високи претенции към проектите, които се предлагат. Моето предложение бе да се изисква от всеки предприемач, собственик на терен в този район, да представя поне по два варианта от различни колективи за решение на проблема. Това е важно за самия него, да има избор и второ – за градоустройствения съвет, който приема проектите. Това предложение обаче някак остана във въздуха, не се записа никъде, тъй като не го изисквал законът. А моето предложение беше за допълнителни мерки, които гарантират субективния фактор. Това е решим въпрос. Далеч по-сложен е вторият въпрос, за комуникациите, който се създава с увеличаване на плътността на средата. Реконструирайки тази територия, където в момента живеят по едно-две семейства в имот, естествено увеличавайки етажността, там се появяват нови заселници, които идват със своите автомобили. Трябва някъде да паркират. Ако сградите имат подземни паркинги, трябва някак да стигнат до тях. Значи, пускайки застройката, трябва ясно да си дадем сметка, че пускаме движението по този отрязък на улицата. Моето лично мнение, което, виждам, се поддържа и общо от Колегията, е да се запази пешеходният характер по бул. „Княз Борис I“ от Икономическия университет до Катедралата, както е сега. Има междинни решения, да се стесни платното и да се направят широки тротоари. Бул. „Владислав Варненчик“ е също с широки тротоари и едно безкрайно паркиране по платна с оживено движение на коли. На мен не ми е приятно да минавам оттам. Аз харесвам да се движа по „Княз Борис I“ в сегашния му вид.
Двете решения
– В интервю колегата Ви Пламен Андреев каза, че в тази част на „Княз Борис I“ трябва да се привличат само инвеститори, които могат да отговорят на изискванията за поддьржане на пешеходната зона, тоест да инвестират в необходимата инфраструктура…
– Това е принципното решение на въпроса. Конкретната му реализация се изправя пред много проблеми. Отсечката е прекалено къса и тясна. Тя дава бъзможност да са прекарат две седемметрови платна и по една лента за паркиране в двете страни. За да се реализира това и да се направят подходи за подземно паркиране от двете страни на парцелите, изисква цялата сложна и оплетена подземна инфраструктура, която е в ужасно състояние, основно да се реконструира. А това е страшно голяма инвестиция. И второ – на практика това двуредно паркиране в двете страни не може да върне инвестицията. Това донякъде може да се получи, ако има възможност да се подредят и по един ред магазин от двете страни. Но сега е неефективно. Общината няма възможност да се бръкне за тези пари. Според мен за момента има две решения.
Едното е с пускане на строителството, първо да се пресметне с колко коли ще се затормози тази територия и за тях да се осигурят места на етажни подземни паркинги. Един от тях може да бъде паркингът на общината. Там има всички условия да слезе надолу поне две-три нива и още толкова нагоре. Така ще се получи голям паркинг, който да разтовари централната градска част. Частично решение е, ако се освободят подземните нива на паркинга на Фестивалния и конгресен център, който в момента се използва за други цели. Той е държавна собственост и може да се използва. Под дворовете на Музикалното училище и Икономическия техникум също могат да се направят подземни паркинги. Това са четири Възможни места. Също се говори за завоя пред Летния театър, където започва бул. „Приморски“ – там да се направи буферно паркиране. Тоест паралелно с пускането на новото застрояване трябва да се облекчи поне паркирането в тази зона, което вече е стигнало до състояние на колапс, и то не само през летния сезон. Има и трети вариант, застъпен в конкурсния проект, който арх. Симеон Саралиев предложи на вниманието на Общинския съвет. Той предлага високоетажна застройка, която да поеме част от решаването на комуникационните проблеми на зоната, като се съчетае общественият и частният интерес. Но това е само едно мнение. Още няма общо решение как да се застроява в този район, дали там да бъде градското сити и офис-зоните, или да им се търси нова територия в района на пристанището. Там да се постави началото на градското сити.
– Банките вече си казаха думата, като направиха своето сити в пригаровия район…
– Засега едно е безусловно. Тази част на центъра няма да се запази в този вид. Ще има строителство. По принцип на част от проблемите отговор ще даде новият Общ градоустройствен план, на който така или иначе се даде ход.
– Вие сте член на Обществения градоустройствен съвет към кмета, в който се дебатират всички тези въпроси. Смятате ли, че с него се прави сериозна стъпка към намиране на вярната посока – гражданското общество чрез своите организации да има решаващ глас за жизненоважните за града въпроси? Може ли неговата дума да стигне до тези, които ще вземат решенията?
Дивидентите са за гражданското общество
– Мисля, че това е изключително добра форма за диалог между кмета и администрацията, от една страна, и гражданството, от друга, в лицето на професионалното общество, каквото е този съвет. Участието в Обществения градоустройствен съвет не носи никакви дивиденти на неговите членове и по тази причина отношението им е изключително професионално, доброжелателно. От друга страна, скъсява се връзката общество – лидер на администрацията. Кметът има възможност да се консултира по определени проблеми с групата специалисти. Общественият съвет може да пулсира – при нужда в него участват различни кръгове от специалисти, което определя гъвкавостта му. В конкретния случай смятам, че на масата бяха поставени много проблеми, които са изключително важни за града. Смятам, че формата е добра и за това защото в ежедневната си работа администрацията решава текущи и неотложни задачи и често не остава време за дискусии по горещите проблеми на града. Тези срещи способстват за бързи и адекватни управленски решения. Впрочем намирането на вярното решение на заплетения случай с бившата Военноморска болница и застрояването на бул. „Княз Борис I“ в участъка между ИУ и „Черно море“ ще бъде красноречиво доказателство, че вече наистина правим верни стъпки към развитие на гражданското общество.