Стара Варна трябва да запази уникалния естетически климат
Архитект Д.Стефанов
В-к НАРОДНО ДЕЛО – понеделник, 3 ноември 2003г.
– Арх. Стефанов, кaкво показа тазгодишният строителен салон във Варна?
– Не бяха много участниците на Варненския строителен салон, но това за мен не е основния критерий за оценка. Най-важното е, че той показа Възход в развитието на строителството. Във всички случаи построеното през изтеклата година е крачка напред. Това категорично го декларирам. И ще се обоснова. Без да противопоставям изданията на салона през годините, но факт е, че преди търсехме да отличим сградата, която е що-годе построена по проекта, да има пластмасова дограма или изобщо някаква топлинна изолация. Докато сега няма сграда, която да е с лоша изолация или некачествена дограма, да не е издадена no проект. С други думи, основните елементи, както е при компановката на колата, вече не са екстри. Това са неща, присъщи на всеки строителен продукт.
– Бяхте член на Журито за Голямата награда „Златният отвес„. Кaквo отличава новите жилищни сгради?
– Заедно с цялата кoмисия обходихме представените o6eкmu в конкурса. Първото, което направи добро впечатление (и то пролича в единодушното ни решение за голямата наградата), е тенденцията, реализирана в Жилищния комплекс „Панорама“. Вече можем да говорим за комплексна среда за обитаване. В нея има изграден комплекс от сгради, заедно с необходимата инфраструктура, осигуряваща във всяко отношение нормалното обитаване на хората, живеещи там. Това е една нова посока, която не е от днес в света, но у нас тепърва навлиза. Става дума за обединяване на няколко отделни парцела и търсене на нова, по-добра форма на обслужване на клиентите. Второто, което прави впечатление (вече споменах за него), е приблизително уеднаквеното качество на сградите. Всички вече имат качествена пластмасова или алуминиева дограма, добра топло- и хидроизолационна система. Все повече сгради отвън са оформени с добри материали, имат каменни облицовки поне в цокълните етажи. Вкарани са елементи на допълнителна украса, а когато започне да се появява вътрешната естетuкa, се получава сграда на no-високо качествено ниво.
– A какво все още прави лошо впечатление?
– На фона на общото добро впечатление се забелязват и недостатъци, особено при привързването на сградата около терена, вертикалната nлaниpoвкa. Става дума за тротоарите, подходите към подземните паркинги, отвеждането на дъждовните води. Свидетели сме на случаи, където между две съседни сгради тротоарите правят cкoк с 50см и хората се спъват, което е недопустимо. За първи път на това журиране потърсихме мнението и на проектантите за реализираните oбeктu. За съжаление има още случаи, при които mе са били пренебрегнати и това личеше в сградите. Било в оцветяването или в някои детайли по довършването, добрият резултат е плод на три-единството, на съвместните усилия на инвеститор, проектант и изпълнител.
Забелязва се още една нова тенденция и тя беше представена в обект на фирмата „Петровски Николов“ – реставрация на сграда, която е паметник на архитектурата. Това е изключително актуален въпрос, тъй като се поизчерпаха терените за развитие в централната част на града и предстои навлизане в историческия център, включително работа в парцели с паметници на архитектурата. В това отношение опитът е скромен, подходите са различни и кaтo цяло оценката, бих казал, все още не е задоволителна. Убеден съм, че има още много какво да се прави.
– Къде е най–големият проблем?
– Има още много какво да се прави в адаптацията на старите сгради, на вписването на новите в старата среда. Защото това, което е основна ценност за историческата част на Варна, на сградите, които оформят „Княз Борис I“, „Мария-Луиза” и др., е усещането за естетически климат. Той трябва да бъде усетен и културно пресъздаден, допълнен донякъде, а не брутално нарушен. Такива случаи има немалко през последните години.
Пак в линия на общите пожелания искам да кaжa, че проблемите не бива да се решават парче по парче. Винаги трябва да изследваме и съседните имоти. Например за „Княз Борис I“ е нужно цялостно комуникационно решение. Това е пешеходна улица, Която не може да остане в този си вид, но във вcuчкu случаи трябва да има варианти на решение. При решаването на такъв въпрос основно трябва да се използва конкурсът. Ако инвеститорът няма такава възможност, то поне да има два или три варианта на решение от различни колективи. Това е кaктo в негов интерес, тaкa и на цялата общественост във Варна. Защото гарантира възможно най-доброто решение.
– Малко са добрите образци на запазване на архитектурното наследство. Освен „Бейовата Къща” на ул. „Ал. Батенберг11, изпълнена от „Комфорт„, и още неколцина по „Мария–Луиза , май няма други?
– Подходите за различни. Говоря за историческата архитектурна среда. Haй – oбикнoвeният подход е пресъздаване на старата сграда с пълната й реставрация. Другият възможен
подход – и той бе използван по ул. „Габрово”, „ Улицата на детето” в някои фрагменти, това е на контраста. Където до една съществуваща богата на yкраса сграда се поставя стъклена фасада, която е неутрална и подчертава хубостта на другата. И третият вариант е типът фентъзи -модерният преразказ на средата. За мен това е последният и най- модерен
подход. Защото в крайна cмeткa чoвeк иcкa дa се чувства добре в околната среда. А той се чувства добре, когато има многообразие на гpaгcкaтa тъкан. Един град, когато е строен за къс период от време, това му личи. Колкото и да е хубав, той е скучен. Същото се получава и когато е строен от малко на брой екипи. Трябва да са минали много поколения, много хора да са проектирали и да са оставили най-доброто от себе си. Точно в това се състои мъдростта и богатството на един град.
– Кажете нещо повече за подхода фентъзи?
– Сега, както в литературата, върхът на сладоледа е тъй нареченото фентъзи – абсолютно развихрената фантазия. Потапяш се в един свят, който всеки път по различен начин тe изненадва. Мисля си, че това ни очаква и бих се радвал, aкo го видя в реализациите. Дали ще е някакъв вид постмодерна apхитектура или доразвитие, смесване на стиловете. В крайна сметка аз изхождам от усещането на консуматорите на тази визия. За мен е приятно онова, което запазва мащаба, но в него има изненада, някаква интрига. Приятно ти е да Възприемаш тaкaвa визия.
– Можем ли вече категорично да приемем, че напълно сме скъсали с грозното строителство от средата на 90-те години и че сме тръгнали наистина към изграждане на съвременния, eвponeйcкu облик на Варна?
– Все още не може да се начертае граница, но това е пoсoкaтa. Aкo се върнем спрямо миналата година, трудно ще направим разграничението, но aкo се върнем пет-седем години назад и направим сравнение, вече има определена разлика. Поcoкaтa е вярна. Ние преживяхме многото промени в закона за устройство на територията. Вероятно още ще има, но тaкa или иначе законът се намества. В крайна сметка това многообразие на лошо и красиво строителство бе плод на липсата на постоянно действащ и ясен закон.
– Още ли го изживяваме?
– Сам по себе си законът не решава вcuчкo. Той дава регламента. Резултатът е от действието на вcички зaкoни, от функционирането на държавата кaтo цяло. Законът сам по себе си може да е добър, но увисва без действието на държавата. Постепенно тя започва да функционира кaтo нормална държава и това започва да се вижда В строителството. надявам се, новият закон за устройство на територията, засилването на контрола върху незаконното строителство в крайна сметка да доведат до допълнително вкарване на ред в бранша. От друга страна действа самореглацията на пазара. От това че постепенно се приближаваме към членството в ЕС. Вече осезаемо влизат чужди инвеститори, наши строителни фирми излизат навън. Целият този процес постепенно дърпа напред развитието на цялата икономика и в частност на строителството. Това се вижда добре.
Въпросите зададе Стефан ДЕНКОВ