Варна накъде?
Архитект Д.Стефанов
Строителство и градът – 31 март – 6 април 2003г.
Развитието на град Варна интересува всички, които живеят в него, още повече хората, които го изграждат, тъй като те са пряко свързани с този процес.
През последните няколко години настъпиха сериозни промени в структуроопределящите и градообразуващи фактори за развитието на града, продиктувани от няколко причини.
Първата е процесът на смяната на собствеността. Държавата, първоначално едноличен собственик, прехвърли и продължава да прехвърля чрез различни механизми (реституция, приватизация и т. н.) собствеността си върху земята и сградите върху частни лица, физически и юридически, съответно с отговорностите за тяхната експлоатация.
Втората причина е, че икономиката на държавата постепенно премина от централизирано управление и контрол към стихийно развитие с основен регулатор пазара. Всеки един пазар си има свои правила и те не могат да се определят еднократно, с един декрет. Постепенно пазарният механизъм се задейства и започна да работи.
В резултат на горните причини настъпиха промени, които до голяма степен започнаха да променят облика на града. Една от съществените промени е, че изчезнаха отрасли, които дълги години са определяли икономиката на града и голяма част от населението е било заето в тях. Появиха се и се доразвиха нови. Огромни територии, заети от производства, характерни за града преди промените, смениха предназначението си. Производства с традиции през втората половина на миналия век в развитието на града и икономиката му – енергетика, химия, строително производство, машиностроене, корабостроене и транспорт, се поставиха на преосмисляне.
В един такъв момент на генерални промени интересът към бъдещото развитие, и то през погледа на специалистите, е изключително голям от гледна точка на подсказване на възможни места за бъдещи инвестиции, както и възможната отраслова специализация. Анализът на това, как се развива градът и как ще продължи да се развива, се концентрира в ОГП и съответно той е факторът, който в крайна сметка определя специализацията на отделните терени, оттам и развитието на отделните елементи на градската инфраструктура и среда.
Неизменни градообразуващи фактори за Варна остават местоположението, природата и климатът. В този смисъл единственият отрасъл, който безпроблемно преживя проверката на пазара, бе туризмът, който отбеляза бум в развитието си през последното десетилетие.
От друга страна, сравнително безпроблемно и безконтролно от страна на държавата се разви и строителството на предприемачески принцип. Бяха усвоени ценни терени от централната, градска част, на които се построиха много, предимно жилищни сгради. И съответно това строителство, представлявайки съществена част от строителството изобщо във Варна, създаде един нов облик на града.
От една
ЦЕННИТЕ ТЕРЕНИ ЗА ЖИЛИЩНО СТРОИТЕЛСТВО ПОСТЕПЕННО НАМАЛЯХА.
От друга страна, предприемачеството, имам предвид икономическото и строителното предприемачество, набра опит. В момента съществува „глад“, повишен интерес и търсене на нови терени за развитие, като терени за жилищно строителство, за хотелско строителство, за постоянно и временно обитаване, терени, свързани с развитието на икономиката, главно тази, която обслужва хотелското строителство и туризма.
Промениха се основните идеи за развитието на града. Допреди 10 години определяща за развитието на града бе идеята за агломерация Варна – Девня – Провадия, в която бе намерена най-подходящата градоустройствена логика за реализация на съжителството производство -обитаване. Съответно основното производство бе съсредоточено около езерото, защото там най-лесно се обслужваше по вода и суша, а обитаването в удобни комуникационни връзки бе „забито“ в подножието на Франга баир.
През последните години това развитие спря и донякъде безконтролно, в отговор на възникналия инвеститорски интерес, започна да се развива покрай морето в посока на курортните комплекси и в дълбочина до там, докъдето има изградена инфраструктура и връзки. В най-общ план като констатация можем да кажем, че
ЗАПОЧНА ПРОМЯНА НА ИДЕЯТА ЗА ОСНОВНОТО СТРУКТУРИРАНЕ НА ГРАДСКАТА ТЕРИТОРИЯ.
Поради промяна в механизма на контрол инвестиционният интерес се реализира главно в източна посока в близост с морето. В някои от тези посоки на развитие общината и общинските служби не успяват да обслужат интереса и се получиха доста неблагоприятни резултати. Имам предвид огромни територии – Горна, Долна Трака, Евксиноград, Свети Никола, 21-ви микрорайон и др. в посока „Златни пясъци“, терени, изключително ценни, които поради отсъствието на предварително планиране и предварително влагане на средства за инфраструктура са безвъзвратно загубени и унищожени. Там се обособиха едни гъсто населени жилищни райони с малки парцели, с много, до невъзможност тесни улички, които не могат да обслужат територията, с отсъствието на техническа инфраструктура и на обществено обслужващи обекти. Реално територията се компрометира и това доведе до намаляване на цените на имотите там и до загуба на едни ценни територии, което се отчита като грешка на развитието на града от специалистите.
До известна степен грешка на растежа е и периодът на създаване правилата на играта и на строителния пазар. Големи територии от централната част на Варна се заеха от сгради, които къде заради липса на добро законодателство, основно заради липса на контрол и липса на професионализъм от страна на фирмите, упражняващи предприемачество и строителство, не блестят с особени качества. Но те създадоха съвременния облик на града, който дълго няма как да бъде променен, т.е. ние, имам предвид всички, свързани със строителния процес,„за-цапахме“ физиономията на града задълго, особено в центъра, и то в историческата част.
ИЗЧЕРПВАНЕТО НА ТЕРИТОРИИТЕ ПОВИШИ ИНТЕРЕСА КЪМ ИСТОРИЧЕСКАТА ЧАСТ
на града, която благодарение на това, че много от сградите бяха вписани като паметници на културата, успя да се съхрани. Но в момента интересът към тези сгради е изключително голям и съответно много от тях излязоха от списъка на паметниците на културата и се събориха. Този процес продължава и трябва да бъде овладян в идните няколко години, за да не се допусне заличаването и на малкото, което е останало от архитектурното наследство на града.
Друг много съществен проблем е силният недостиг на места за паркиране в централната част. И малкото общи пространства, подходящи за създаването на обществени паркинги, къде заради реституция или други интереси, се завземат, не се изграждат обществени паркинги, което на практика води до усложняване на вътрешноградската комуникация и спадане нивото на обслужване.
Паралелно с това има интерес и „глад“ за терени, които биха могли да бъдат усвоени за малко по-богато и по-комфортно обитаване. Към подобни терени има интерес както от по-заможната част от населението на града, така и от цялата страна. Напоследък към региона има интерес и от Европа, тъй като България е страна, която е успяла независимо от тежката индустрия да съхрани природата си. Има доста терени, особено в селата и планинските райони, със съхранена природа, където могат да се изградят зони както за временно, така и за постоянно обитаване, територии, където може да се организира седмичен и модерният напоследък селски туризъм, развитието на който се стимулира от различни международни програми.
С особен интерес варненската общественост следи идеята за развитие на прилежащата на плажа алея т. нар. „Алея Първа“, която концентрира в себе си изграждането на много атракции, обслужващи обекти, хотелски сгради и, разбира се, комуникация в близост с плажа. Някои вече смело мечтаят тази алея да обиколи цялото езеро и да събере града около най-ценната му природна даденост. Това ще даде възможност градът да слезе на вода в по-голямата си част и да стане интересен както за собствените си обитатели, така и за гостите на града. Това е една изключително примамлива идея, която се споделя от много колеги и която, предполагам, в бъдеще също ще намери някакво развитие в ОГП.
Пазарът на недвижими имоти във Варна е разнообразен. Има търсене както на градски жилища, така и на вилни и селски имоти.
Ограничено е предлагането на добри за обитаване имоти, в порядъка на 3, 4, 5 дка, с добра комуникация, със зеленина и инфраструктура до тях и които да се намират в среда на подобни имоти – да са атрактивни като местоположение, да са в близост до града, съответно в близост с морето.
Интерес представлява и обикновеното жилищно строителство, което в последните няколко години вече се реализира на по-големи терени, получени от обединяването на няколко съседни имота. При това обединяване се постига по-голяма ефективност както икономическа, така и от гледна точка на изграждането на обществено обслужващи обекти. Едно е да обслужваш 10 апартамента, съвсем друго 110 апартамента, които могат да оправдаят предлагането на съпътстващи услуги, предвидени с изграждането на самата жилищна структура.
Огромна работа предстои при
САНИРАНЕТО НА ПАНЕЛНИТЕ ЖИЛИЩА.
Но тъй като те са повече от 90 % частна собственост, се изисква и участието на държавата. Това е една ниша, която тепърва предстои да бъде развита. Много строителни фирми ще намерят там призвание и поприще през идните години.
Представлява интерес и продължението на курортното строителство. След като преуплътнихме „Златни пясъци“ и „Св. св. Константин и Елена“ върви по същия път, се надявам, че инвеститорите, пък и самият пазар ще го наложи като тенденция, ще се премине към изграждането на по-спокойни, с повече прилежащи територии хотелски комплекси и селища .за временно обитаване за курортни нужди. И считам, че това ще стане в южна на града посока, където има все още доста резерви и неусвоени територии. Това е една възможна перспектива. Но за да й се даде ход, отново е нужно да има предхождащи проучвания от страна на общинската администрация. Едно такова предварително проучване и проектиране ще стане предпоставка за влагане на инвестиции в тази посока.
Това са възможни перспективи за развитие на Варна и прилежащите територии и до голяма степен общинската управа, архитектурната колегия и обществото, което е пряко свързано с тези проблеми и има моралната отговорност за бъдещото развитие на града, би трябвало да ги има пред-вид при обсъждането и решаването им.