Дълги години си мечтаех да проектирам сграда за душата
Архитект Д.Стефанов
НД – понеделник, 12 август 2002г.
– Арх. Стефанов, кога решихте да станете архитект?
– Още 6-7 Клас. Нищо друго не съм кандидатствал и като ме приеха, не се зарадвах особено, защото знаех, че при такова желание няма начин да не ме приемат. Бях се подготвил морално за това. По време на втората година от военната служба ми предложиха (тогава от всеки окръг набираха по няколко души) да кандидатствам за специалностите Дипломация или Външна търговия в Москва. Макар че нямах желание, все пак опитах, просто за да се проверя. Приеха ме последен в списъка за Дипломация и първи за Външна търговия, но се отказах. Останах верен на Архитектурата и след това многократно се убеждавах, че не съм сбъркал. Тя всъщност е моето призвание.
Още Като студент в трети курс избрах Варна за бъдещата си реализация. За да постигна целта си, защото по онова време разпределяха студентите за работа по местоживеене, станах жител на село Кичево. Там, както сами се досещате, няма проектантска организация и затова получих разпределение в ТПО – Варна. Така попаднах тук. И не сгреших в избора си. За няколко години станахме сериозна група млади архитекти. Между тях бяха Владимир Попов, Стилян Железов, Красимир Петров, Юлия Железова, Валентин Койчев и др. Работихме дружно, почти денонощно и смятам, че това бяха едни от най-хубавите години в професионално отношение. После поредният нов директор се опита да вкара в ред организацията и ни забраниха работа в извънработно време, тогава заедно напуснахме ТПО. Беше 1988 г. Отидохме в „Интерпроект“, където създадохме варненски филиал. Той е към Международната академия на архитектурата. Така на практика се получи един преход към частна практика. В „Интерпроект“ сам си търсиш обекти, сам си правиш организация на проектирането, като 50 на сто оставяш за Международната академия, останалите са твой хонорар. След това през 1990 г. се разроихме, създадохме частни фирми.
– Благодатно ли е днешното време за професията архитект?
– По този въпрос мога много да говоря. По принцип не разбирам (и разбирам) тези, които напускат страната. България е точно в период, когато може да се прави бизнес. В развитите страни почти всичко вече е направено. Там, освен да миеш чинии, можеш да работиш нискоквалифицирана работа в проектантски бюра, но да вземеш обекти, каквито се случва тук да проектираме, мисля, че е почти невъзможно. Наскоро ми стана много приятно, когато наш колега, живял 10 г. в САЩ, след като видя няколко обекта от нашите рекламни табла, каза: „За 10 години работа в САЩ аз не направих и стотна от това. Вие тук сте щастливци!“ Действително тази възможност за реализация, която имаме тук, трудно може да се постигне на Запад.
После, ние като общество сме обвързани един с друг. Най-безотговорният и лесен начин е да кажеш: гледайте си работата, аз заминавам. Мисля, че градивната и по-разумната позиция е да кажеш: да, гадно е времето, но аз оставам и каквото мога ще направя, поне в периметъра от нещата, които зависят от мен. Не мога да променя реда в града или в страната, но в собствения си периметър мога и се мъча да го правя.
– Значи отговорът Ви е положителен?
– Да. Но, от друга страна, казвам – не. Най-добрите немски компютърни специалисти работят в САЩ, нашите пък отиват в Германия. Дай Боже най-добрите албански, турски, китайски специалисти да идват да работят в България. В този смисъл границите на света трябва да възприемаме като отворени за всички – ние сме граждани на света и трябва да се приемаме за такива. За мен не е обидно един добър специалист да отиде да се реализира навън, но не приемам той да отиде там и да мие чинии или да мете улици.
– Успял човек ли сте?
– Доволен съм, че попаднах на родители, които в най-тежките години не ме лишиха от нищо, от брака ми с Елена, която през цялото това време ме е подкрепяла и осигурявала тила ми, от партньорите ми в „Юнион Корект“ – Иван Бараков и Светослав Бараков, работещи с хъс в занаята, от колегите в „Юнион Корект“, без усилията и старанието на които не бихме реализирали нищо. Заради всички тях и благодарение на тях мисля, че съм успял.
– Защо избрахте на едно място да съжителстват вашият бизнесофис и фирмената художествена галерия?
– Този е по-лесният въпрос, по-сложният е как се съчетава архитектурното творчество с бизнеса. Това е постоянната борба, която водя вътре в себе си – между твореца и търговеца. Невинаги добрият творец и е добър търговец. Опитвам се да съчетавам и двете и както се оказва, ми е приятно да ги върша заедно. Не съм се отказал да проектирам и ми е интересно да го правя. Не е редно един архитект да се занимава и с нещо друго. Достатъчна му е сериозна работа, за да тръгне и да строи. Но точно в този преходен период, когато законодателството по никакъв начин не подкрепя архитектите, единственият начин да си реализираш обекта е сам да го направиш. След това усилията, които искаш да положиш, не са адекватни на хонорара, който се предлага на пазара за тази работа. От нашата фирма средно на месец излизат по два обекта (за година – около 25 – 30), а ние сме трима архитекти. В момента правим 5-6 хотела, жилищни сгради, търговски обекти. В крайна сметка се оказва, че ние с проектиране едва успяваме да си покрием заплатите. Екстрите са от приходи от строителството. Естествено това съчетание на дейностите изисква здрави нерви и много енергия, но затова всяка година актуализираме компютърните си системи, купуваме каквото ни трябва, за да си обезпечим комфортно проектиране на съвременно ниво.
А за поддържането на художествената галерия причината е много проста. Това, което липсва на сегашното време, са контактите между хората. Спряхме да ходим на опера, театър… В галерията вече от няколко години успяваме веднъж месечно при откриване на изложба да събираме кръг от хора, вече наши приятели, на чаша вино, говорим си за изкуството, живота и много други работи. Не бих казал, че печелим от галерията, но в крайна сметка тя поддържа духовността в нас.
– Случва ли се архитектът във Вас да влезе в сериозен конфликт със строителя-предприемач?
– Като характер съм умерен човек. В архитектурата също съм умерен, макар че не обичам да се повтарям. В същото време отчитам и винаги се съобразявам с възможностите на клиента. В този смисъл почти всичко, което съм го мислил, като проектант съм го реализирал. За строителя много е важно качеството на изпълнение, гаранциите, които даваш на клиентите си. Това го изисква коректното отношение към клиентите. Що се отнася до конфликта, нямам случаи заради икономии да направим компромиси. Предпочитаме да спечелим по-малко, но да направим сграда, която утре ще ни доведе нови клиенти.
– Имате ли построена сграда, която предпочитате да заобикаляте?
– Тази сграда, в която сега се намира офисът ни, е втората, която сме построили. Първата беше на ул. „Петър Берон“. Доста компромиси правехме тогава, защото се сравнявахме с качеството на панелното строителство. Ние преживяхме времето на голямата инфлация, което много колеги не можаха да преживеят. В този смисъл –да, имаме сгради, които са направени с компромиси, но те са преживени. Нямаме обаче сграда, включително и първата, за която да сме престанали да се грижим. Нали все пак е наша!
– А с кои сгради най-много се гордеете?
– Една от тях е сградата на ДСК на бул. „Мария-Луиза“. Харесвам две къщи, единствените, където клиентите до последно желаеха моето присъствие и указания. Смятам, че и в двата случая се достигна до добър резултат. Двете къщи получиха наградата на тазгодишния архитектурен салон. Сериозно постижение като комплексно реализиран обект е хотел „Ривиера бийч“ във ВК „Ривиера“.
– Защо избрахте Варна даже с такава жертва да станете Жител на Кичево?
– – Защо жертва? Кичево е прекрасно село и с радост някой ден, на стари години, бих поживял там. Второ, защото Варна е град с оптимални размери. Когато населението е над 500 хиляди, градът започва да тежи сам на себе си. В този смисъл тук е удобно място за живеене. Това бе едната причина. Другата причина е морето. Аз обичам морето изключително много.
– – Откъде идва това чувство?
– Като нямаш нещо по рождение, го цениш повече. Най-силните ми спомени са детските на море. Сега, когато живея на 500 м от морето, на година не повече от 5-6 пъти успявам да сляза да го видя, но някак си не мога да изпитам онова приказно детско чувство. Морето е и сериозен градообразуващ фактор, което се доказа във времето. Независимо от тежката икономическа ситуация все пак Варна си остана притегателен център за наши и чужди инвеститори, а има ли инвеститори, има и живот за много други професии. Твърдо съм убеден, че този му размер е достатъчен, за да бъде сериозен европейски град с всички условия за живот, бизнес и развлечения, за да става все по интересен и по-хубав.
– Варна замислена ли е още навремето като удобно място за Живеене?
– Кои са най-сериозните фактори за едно морско поселение? Високият, пазещ от вълните бряг, по-добрите източно и южно изложения, защитата от северозападните ветрове от Франга баир. Така че като природна даденост е удобно място. Доказват го и старите поселения. Това, че той се оказва удобен, го доказва и по-нататъшното му развитие. Има няколко силни момента, повлияли на бъдещото развитие на града – освобождението от Османската империя, когато градът пораства концентрично по суша, и след девети септември 1944 год., когато започва плановото разширение на северозапад, като жилищната зона се изнася навътре в територията, а промишлеността трайно заема езерото. Не знам защо, но винаги ми се е искало около езерото да бъдат жилищните квартали и зоните за отдих, а промишлеността да бъде по-навътре в сушата. И без това почти нищо не остана от нея. Алея първа сега се проектира между Морската градина и брега. Дано след няколко години да има продължение с Алея две, Алея три, които да обиколят езерото. И градът наистина да слезе на морето, където му е мястото. За съжаление сега общината е много бедна и не може да предприеме сериозни действия по този въпрос. Може би в бъдеще време, ако част от тази територия бъде харесана от сериозен инвеститор, нещата ще започнат да се променят.
– Вие, архитектите, правите ли наистина Варна по-красива?
– Да, но носим и голяма вина за това, което грози града. Има една теория за блатото. Всички сме потънали до шия в него и леко си показваме главата, колкото да вземем въздух. Ако някой се опита да подскочи малко нагоре, или другите го връщат обратно, или той сам си пада. Не може да има голяма дистанция между различните съставки на обществото. Не можем да бъдем високоразвита индустриална държава, а да нямаме култура. Не можем да имаме образовани и способни архитекти, а да нямаме добри реализации. Всичко е на средно блатно ниво. Вярно е, че всеки носи собствената си отговорност. Аз не познавам архитект, който не иска да направи добър проект, но невинаги се получава. Някои колеги заради лошия пазар и ниските цени правят компромиси с комплектността и качествата на проектите. Още повече – мнението на архитекта не се цени. Предприемачите, поне досега, строяха какво ли не, само да е с повече квадратни метри. Но малко по малко обществото се самовъзпитава, натрупва опит, повдига летвата на собствените си критерии. Ние, архитектите, като членове на това общество също се учим. Извинявайте, но само допреди десетина години повече от 60 кв.м вила нямахме право да проектираме. За първите десет години най-голямата къща, която съм правил, и то с някои нарушения, беше със застроена площ около 100 кв.м. Мога ли от 100 квадрата веднага да премина на 1200 кв.м или на 2000 кв.м?! Голямата къща е предназначена за друг начин на живот. И 1200 кв.м са малко, ако знаеш как да ги използваш и можеш да си го позволиш. Не можеш да я направиш, без да си поживял поне за малко при подобни условия. Как може архитект, който не е излизал от страната и не е виждал нормален хотел, да проектира нов, по-добър? Това също е въпрос на средно ниво. С други думи, всички ние сме членове на това общество и сме на неговото ниво. Не можем да го надскочим. В този смисъл в никакъв случай не подскачам от радост, не се самовъзхищавам от обектите си. Много от тях не харесвам, но полагам всички усилия да станат максимално добри. Надявам се, че нашите деца ще живеят при други условия и ще правят къде-къде по-добри проекти.
– Всяко време носи своя архитектурен стил, как ще определите днешния? . .- Първо, България никога, с изключение на древността до падане под турско робство и след това за много къси периоди от време, не е имала благоприятна икономическа среда, в която да се развива трайно архитектурата. Даже нашите възрожденски къщи, с които толкова се гордеем, са в стила на турската малоазийска къща. Много от следосвобожденските ни сгради са копия или преразкази на видени в Европа сгради. Само че има майсторски преразкази, има и посредствени. Майсторски направени сгради имаме, безусловно Кольо Фичето е голям майстор, майстор е арх. Васильов, арх. Никола Николов и други, разбира се. Майсторлъкът винаги се чувства.
Основната характеристика на последните години е непрекъснатата промяна на нормативната база. Започна се с възстановяването на собствеността на имотите, спирането на действащите градоустройствени, но нереализирани планове. Започнаха да се строят сгради върху малки парцели от по 200-250кв.м., с тесни улички между отделните квартали. Перманентно се подценява комуникационното обслужване и паркирането. В някои новоизрастли градски квартали то вече е сериозен проблем. Допусна се в центъра да се изградят грозни сгради – с всевъзможни покривни, завършеци и издатини. Строителният пазар започна да се поразчиства и вече не се правят такива сгради, особено в Центъра. За съжаление похабихме голяма част от най-ценните градски терени, а това, което сега е създадено, остава поне за още 50 г. За съжаление през следващите 50 г. така ще изглежда нашият град. Все пак тук-там има сгради, които се забелязват. Като период в развитието на архитектурата мисля, че с голямо закъснение се опитваме да навлезем в модерната архитектура, а ни чака и постмодерната.
– Какво си мечтаете да проектирате?
– – Дълги години мечтаех да проектирам църква. Църковната сграда е сграда за душата. В нея може да почувстваш въздействието на самата архитектура. В това отношение католическите държави имат много постижения. Православният канон е по-консервативен. Може би затова повечето българи сме атеисти.